marți, 12 aprilie 2011

"Nuntă în cer" de Mircea Eliade

Nuştiu cum se numeşte procedeul cînd citeşti fără să realizezi că deja finisezi cartea...
Eu pur şi simplu "am sorbit" acest roman,şi l-am finisat mult prea prematur ca să reuşesc să-mi fac concluziile...
Şi totuşi,2 bărbaţi...2 femei...o "Ileana" şi o "Lena",2 iubiri prodigioase,consumate carnal, intens...2 dispariţii misterioase,şi atîtea clipe de dragoste mirifice implantate în seva trecutului...Mircea Eliade şi-a dovedit încă o data stilul impecabil,cu tentă filozofică şi cu concepţii idealiste...
Citate din roman:
"Ăsta mi se pare lucrul cel mai greu de învăţat în contemplarea iubitei: să ştii să-i priveşti ochii."

"Setea trupurilor noastre a fost greu de stins atunci. Parcă nu mai era îmbrăţişare contopirea aceea din urmă, cînd cu adevărat se topeau contururile, dispărea carnea, ne uitam respiraţia, mistuiţi amîndoi de o singură - însîngerată şi nesăţioasă - gură. De mai multe ori am nădăjduit că la capătul răpirii aceleia vom întîlni, împreună, moartea. N-am ştiut că poate fi atît de ispititoare moartea, atît de caldă - voluptate fără spasm, beatitudine fără strigare."

"Asta se întîmplă întotdeauna: ţi se pare că iubita seamănă cu tot ceea ce ţi se povesteşte despre dragoste. Dar poate că de data aceasta seamănă într-adevăr. "

"Un bărbat care priveşte cu aviditate corpul unei cocote nu poate fi acuzat de indiscreţie. Femeia ne invită întotdeauna s-o privim aşa cum vrea ea."

"Pentru că revelaţia unirii desăvîrşite aceasta e: te regăseşti pe tine în clipa cînd te pierzi."

"Camaraderia dintre un bărbat şi o femeie tînără este posibilă numai dacă amîndoi sunt foarte inteligenţi sau dacă amîndoi iubesc. Altminteri, este o simplă tovărăşie mai mult sau mai puţin insipidă, foarte puţin interesantă sufleteşte, sau o etapă preliminară a unei legături tot atît de puţin interesante. Iar prietenia între un bărbat şi o femeie tînără este, de asemenea, un mare vînt, cu majuscule, dacă nu e alimentată de inteligenţă şi susţinută de dragostea pe care fiecare din ei o poartă unei alte persoane."

"Rareori cred că se degradează mai penibil un bărbat ca într-o criză absurdă de gelozie."


"Nu te întîlneşti decît o singură dată cu un lucru mare, într-adevăr mare. Pe urmă, întîmplările nu mai au nici o importanţă …”

” … Copleşitor lucru e să simţi cîteodată, că timpul ţi-a luat-o înainte, că n-ai făcut anumite lucruri esenţiale la vremea lor şi că ai să te trezeşti într-o bună zi singur, îmbătrînit, incapabil de a mai repara ceva …”

  “… Nu mă gîndesc deloc la trupul ei, e destul de uşor să cunoşti şi să uiţi un trup. Dar mă gîndesc mai ales la prezenţa ei, la magia ei ascunsă care îmi pune pe jar sufletul ..”



12.04.2011

2 comentarii:

Anonim spunea...

eu tot credeam ca sunt 2 femei, acu am inteles, e vorba despre una si aceiasi femeie.. doar ca in perioade diferite din viata ei

Liudyka spunea...

Am realizat asta după ce am mai recitit câteva secvenţe din roman (dar iată că nu am mai modificat articolul).
Cert e că, romanul impresionează!

Trimiteți un comentariu

 
| Theme choosed by Liudyka Sponsored by Liuda Rosca