miercuri, 24 august 2011

Moldova, eu chiar TE IUBESC!

      Niciodată nu m-am considerat a fi o patrioată.
      Pe bune! 
Susţineam cu înverşunare la orele de istorie : "Suntem români şi punctum", dar adăposteam în suflet o indiferenţă voalată.
               Şi nu e vina mea că am fost crescută într-o societate unde naţionalitatea şi limba vorbită sunt subiecte de ceartă în parlament. De unde atunci se poate de cultivat sentimentul de mîndrie naţională în generaţiile ce vin din urmă, dacă avem un popor pestriţ şi etniile minoritare cer a li se legaliza limba şi credinţa?  (mă refer la limba rusă şi la musulmani)
       Şi-aş putea să fiu mai departe indiferentă, aşa cum am fost pe băncile şcolii, dar uite ceva nu mă lasă. 
Poate că datorită faptului că peste cîţiva ani absolvesc ASEM-ul şi mie frică de imposibilitatea afirmării în cariera profesională! 
Poate că datorită faptului că aş fi putut alege o ţară străină în care să-mi continui studiile, dar am ales Moldova, şi, involuntar, mă simt responsabilă de această alegere, şi deci, viitorul e în mîinile mele!
Poate că Moldova este "colţişorul de Rai" dar care aşteaptă să răsară şi să înflorească după o lungă perioadă de hibernare!
Şi poate că aici, în ţara asta, eu vreau să-mi întemeiez o familie şi să îmbătrînesc alături de oamenii dragi.
           Nu sunt capabilă să-i scriu o declaraţie de dragoste, dar urmez îndemnul celor de la JURNAL TV , şi-i zic "Moldova, eu chiar te iubesc!"
             Pentru cîmpiile tale ce-şi schimbă nuanţa cu fiece pagină calendaristică; pentru Codrii tăi bătrîni şi tăcuţi, pe care îi vizitez atunci cînd plec la Orhei; pentru drumurile tale stricate, care îmi aduc aminte că impozitele sunt plătite zadarnic; pentru Nistru şi Prut, care îmi aminteşte că dincolo de ei, se zice că e o "lume mai bună";  pentru simplitatea oamenilor pe care-i creşti şi îi trimiţi, deseori, în ţări stăine, dar pe care îi aştepţi, ca o mamă cu părul încărunţit, să se întoarcă acasă.
Te iubesc pentru că ai guvern, şi parlament, şi preşidenţie. Ai democraţie, libertatea presei şi dreptul de a te numi "popor"- deci, nu eşti cu nimic mai prejos decît SUA, Franţa, Germania :)... Îţi mai trebuie şi-un preşedinte, şi-o să-ţi ai fiinţă întregită.
Te iubesc pentru istoria-ţi zbuciumată, pentru că ai fost puternică, ai rezistat cum ai putut impedimentelor, şi acuma, după atîţia ani în care ţi-ai schimbat numele din Dacia, Ţara Moldovei, Basarabia, România, RSSM în Republica Moldova, ai rămas cu o populaţie predominant băştinaşă, care are curajul să rostească fără sfială: limba de stat este ROMÂNA!
Te iubesc pentru că eşti primitoare, creşti oameni ospitalieri, gospodine ce fac cele mai delicioase plăcinte, sarmale şi zeamă şi gospodari ce făuresc cel mai rafinat vin.
Te iubesc pentru livezile cu mere îngrijite din sudoarea frunţii, şi pentru viile muncite anul împrejur.
Te iubesc pentru că fiece cetăţean al tău ştie că laptele nu vine de la aparat, dar de la văcuţe, sau căpriţe, şi pentru că ne dai posibilitatea ca fiecare dintre noi, să plecăm într-un coteţ şi să strîngem ouă, sau să culegem roşii din grădinile proprii.
        Ai 20 de ani, Moldova mea, eşti cu 6 luni mai mare decît mine, şi întrezăresc în numele tău, în istoria ta, o adolescentă ce e gata, de-acum înainte , să ia lumea în dinţi... şi să se maturizeze... să se dezvolte... să înflorească, dar să rămînă în suflet, la fel de cuminte şi răbdătoare!
La mulţi ani, Republica Moldova!
 (ştiu că mai este pînă pe 27, dar nu am avut răbdare)



8 comentarii:

Anonim spunea...

wow!!!
Frumos post!
Ar trebui fiecare sa invete aceasta lectie, sa-si iubeasca tara si locurile unde a crescut. Pentru ca peste ani chiar daca o sa te afirmi undeva peste hotare, inima ta va bate pentru Moldova, si de va cuprinde o nostalgie de nedescris cand iti vei aminti de ea.
10!

Liudyka spunea...

Mulţumesc! Eu mereu voi fi de părere că "locul în care te-ai născut îţi va oferi toate şansele ca să devii cineva"- deja depinde de noi cum ne vom descurca cu această şansă!
De ce să plecăm în ţări străine...dacă destinul a făcut ca noi să ne naştem în Moldova!!!
Închei c-o maximă : Bloom there where you born!

Rosanu Costea spunea...

http://rosanucostea.blogspot.com/2011/08/de-ce-iubiti-moldova.html

Liudyka spunea...

Dar eu nu mă las, şi tot afirm cu certitudine : Eu iubesc Moldova!!!
Căci ehhh, ştiu că "Moldova nu da doi bani pe educatia mea,Moldova nu da doi bani pe sanatatea mea,Moldova nu da doi bani pe siguranta mea,Moldova nu da doi bani pe viitorul meu,Moldova in principiu nu da doi bani pe nimic din ce tine de mine cetatean al acestei tari…" (aici te-am citat), dar totuşi, măcar de ziua ei să-i facem un frumos cadou o declaraţie de dragoste :)

Rosanu Costea spunea...

e clar ca vedem Moldova diferit,,,nu pot decit sa iti urez distractie mare de ''ziua Moldovei'' asta in cazul in care te simti invitata la petrecere... :)

Liudyka spunea...

Poate că o vedem diferit, din simplul motiv că fiecăruia Moldova i s-a arătat din alte ipostaze!
Mie Moldova mi-a oferit multe, şi eu continui să cer de la ea, am aşteptări mari, şi chiar sper să nu mă dezamăgească!
Şi apropo, sigur că mă simt invitată la petrecere, doar fratele meu face parte din garda de onoare, şi tre să-l văd la paradă! :)

ella spunea...

fff frumoasa postare...o citeam si ma regaseam intru totul...
ps: peste un an cred ca ne vom intalni pe coridoarele de la ASEM...ce mica e Moldovioara noastra )))

Liudyka spunea...

Aha, chiar foarte mică :))
Cu siguranţă vom ţine legătura!

Trimiteți un comentariu

 
| Theme choosed by Liudyka Sponsored by Liuda Rosca